Wat is jouw verhaal?

Bovenstaand filmpje handelt over de kracht van storytelling. Maar wat is storytelling nu precies? Storytelling betekent letterlijk ‘het vertellen van een verhaal’ en is een eeuwenoude traditie. Waar is de tijd dat mama en papa ons verhaaltjes voorlazen voor het slapengaan? Storytelling, we zijn er als het ware mee opgegroeid. Maar ook bedrijven maken gebruik van storytelling voor marketingdoeleinden. Ze brengen dan het verhaal achter het merk of vertellen aan hun klanten over een bepaalde gebeurtenis of ervaring. 

Digital storytelling

Met de opkomst van van het internet, is de term digital storytelling ontstaan. Callens en Elen (2009) stellen dat digital storytelling omschreven kan worden als een moderne manifestatie van de ‘oude kunst’ om verhalen over te brengen. Bij digital storytelling ga je gebruikmaken van digitale tools om je verhaal te vertellen. Zo is YouTube een van de eerste digitale tools die daarvoor gebruikt werd. Op de site kan iedereen gratis video’s plaatsen, bekijken en delen met andere YouTube-gebruikers. Naast professionele uitgevers die er muziek of reclame publiceren, bevat de site ook heel wat user-generated content. Gewone burgers maken filmpjes over het alledaagse leven en vertellen zo hun (levens)verhaal op YouTube. Waar vroeger verhalen van mond tot mond verder verteld werden, gebeurt dat nu van sociale netwerksite tot sociale netwerksite. We vertellen als het ware verhalen in een virtuele omgeving en niet in een fysieke omgeving. Ook Storify is een voorbeeld van digital storytelling.

afbeelding

Verhalen vertellen met Storify

Op de website van Storify wordt de tool als volgt omschreven:

Storify is the easiest way to find, collect, and share what people are saying all over the web. Join top companies, brands, and agencies as well as millions of userson the best platform for leveraging social media.

Storify zag voor het eerst het levenslicht in 2010 en werd in april 2011 opengesteld voor het grote publiek. Leuk weetje: Het is … Belgisch! De tool werd ontwikkeld door niemand minder dan de Belg Xavier Damman, die in 2009 naar Silicon Valley trok met het idee dat stemmen op sociale media een plaats verdienen in de mainstream media. Deze visie vormt dan ook de basis van Storify. De tool is intussen uitgegroeid tot een bekende tool binnen de online media. Nu denk je waarschijnlijk “Weer een zoveelste online media tool?” Neen, Storify is anders. Maar wat maakt de tool dan zo speciaal? Wel, Storify stelt je in staat om verschillende informatie-eenheden op Twitter, Facebook en andere media samen te brengen in één coherent verhaal. Zo kan je bijvoorbeeld blogartikels, tweets, foto’s of video’s toevoegen in je verhaal.


“Ons product helpt je om verhalen te vertellen” – Xavier Damman

Ook Laire, Casteleyn en Mottart (2012) omschrijven Storify als een manier om een verhaal te schrijven door tekst toe te voegen aan reeds bestaande informatie, ontleend aan verschillende sociale netwerken. Vervolgens kan je je afgewerkt verhaal ook delen op Facebook, Twitter of op je eigen website. Daarnaast kan je bij het publiceren van je verhaal de gebruikte bronnen op de hoogte brengen. Hierdoor wordt een verhaal des te sneller verspreid.

Storify en journalisten

Volgens Palomo (2014) is Storify een tool die participatieve journalistiek mogelijk maakt. Via deze tool kan de journalist gemakkelijker burgers betrekken bij het nieuwsproductieproces omdat de inhoud die van sociale media wordt geplukt, gebruikt wordt om verhalen op te stellen. De journalist kan dus nieuwsberichten creëren door gebruik te maken van tweets, Facebookberichten, Instagram-foto’s of YouTube-videos. Hierdoor kan de journalist eenzelfde gebeurtenis vanuit verschillende invalshoeken bekijken en kan hij het nieuws zo volledig mogelijk vertellen. Heel wat grote nieuwsorganisaties gebruiken de tool al. Zo gebruikte de Canadese nieuwsorganisatie CBC News Storify om te rapporteren over de rellen in Londen in 2011.

Schermafbeelding 2014-12-03 om 13.25.51

Het gebruik van Storify bij crisiscommunicatie: treinramp in Wetteren

Via sociale media wordt ons heel wat informatie aangereikt. Het is daarbij heel moeilijk om na te gaan welke informatie al dan niet relevant is. Sociale media kunnen ons helpen om een grote hoeveelheid aan berichten te herleiden tot een relevante informatiestroom. In crisissituaties kunnen dergelijke media dan ook ideaal zijn om de burger de juiste en meest relevante informatie te verschaffen. Zeker in de beginfase van een ramp, wanneer er niet onmiddellijk duidelijk gecommuniceerd kan worden, kunnen sociale media een meerwaarde bieden.

Zo werd bij de treinramp in Wetteren van 4 mei 2013 gebruik gemaakt van de online tool Storify. Die dag gebruikten enkele burgers de tool om mensen te informeren over de ramp. Ze haalden daarvoor tweets en afbeeldingen van andere sociale netwerksites en brachten alles samen in een (beeld)verhaal. Op die manier kregen andere mensen een duidelijk en relevant overzicht van de gebeurtenissen.

Schermafbeelding 2014-12-03 om 14.28.08

Schermafbeelding 2014-12-03 om 14.29.04

Conclusie: journalistieke storytelling

Storytelling, real of digitaal, het is én blijft een belangrijke traditie. Een handige tool om online verhalen te vertellen is Storify. Deze tool stelt je in staat om op een originele maar gemakkelijke manier een gebeurtenis over te brengen. Zoals hierboven reeds vermeld, wordt Storify niet alleen gebruikt door de grotere nieuwsorganisaties maar ook door de gewone burger. De verzameling van talrijke tweets, Facebookberichten en afbeeldingen, samengebracht op eenzelfde plaats in eenzelfde verhaal, stelt journalisten in staat om een bepaalde gebeurtenis zo concreet mogelijk weer te geven. Voor journalisten kan het dus een belangrijke tool zijn om nieuws te vergaren en te verspreiden.

Referenties

Brugghemans, B. (2012). Treinongeval Wetteren. Geraadpleegd via http://storify.com/BertBrugghemans/treinongeval-wetteren

Watters, A. (2010). Creating digital stories with Storify and Intersect. Geraadpleegd via http://hackeducation.com/2010/09/30/creating-digital-stories-with-storify-and-intersect/

Doe-het-zelf-verhalen. (2013, 3 september). NRC Handelsblad. Geraadpleegd via http://www.nrc.nl

Storify. (2012, 20 juni). De Buitenlandredactie. Geraadpleegd via  http://debuitenlandredactie.nl/2012/06/de-toolbox-storify/

Calens, J.C., & Elen, J. (2009). Digital storytelling, de ‘Lou Reed’ onder de onderwijsmethodieken? Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 30(2), 22-25. Geraadpleegd via http://velov.wordpress.com

Laire, D., Casteleyn, J., & Mottart, A. (2012). Social Media’s Learning Outcomes within Writing instruction in the EFL Classroom: Exploring, Implementing and Analyzing Storify. Social and Behavioral Sciences, 69(1), 442-448. doi: 10.1016/j.sbspro.2012.11.432

Morrissey, B.S. (2011). Storify uses social media to help you share stories that matter.The Writer, 124(11), 10. Geraadpleegd via http://www.proquest.com/

Palomo, B. (2014). New information narratives: the case of Storify. Hipertext.net [online], 12. Geraadpleegd via http://www.upf.edu/hipertextnet/

Plaats een reactie