#Twittersphere

Twitter_bird_logo_2012

Het blauwe vogeltje van Twitter: iedereen kent het intussen wel. Twitter zag in maart 2006 het levenslicht en in juli 2006 was de sociale netwerksite klaar voor het grote publiek. Inmiddels is Twitter een van de grootste sociale mediasites ter wereld met miljoenen gebruikers per dag. Ook heel wat publieke figuren zoals Oprah Winfrey maken gretig gebruik van de sociale netwerksite. Via Twitter worden berichten van maximaal 140 karakters de wereld ingestuurd. Berichten op Twitter worden ook wel tweets genoemd en kunnen zowel openbaar als binnen het netwerk van een volger gedeeld worden. Sinds de lancering ontwikkelden Twittergebruikers een eigen omgangstaal zoals de hashtag of het ‘@-teken’, zodat ze onderling op een snelle manier met elkaar kunnen communiceren. Twitter is dus een real-time informatienetwerk waarbij een snelle overdracht van berichtgeving centraal staat.

Twitter en nieuwsorganisaties

Sociale netwerksites zoals Twitter zijn belangrijk in het digitale tijdperk van vandaag. Twittergebruikers delen heel wat informatie met elkaar en communiceren onderling over bepaalde gebeurtenissen of trends. Twitter wordt echter niet enkel gebruikt voor persoonlijke communicatie. Binnen het veranderde medialandschap wordt ook het sociale aspect van nieuws belangrijker. Nieuwsorganisaties moeten via Twitter gebruikers betrekken bij het nieuwsproces. Ze kunnen er belevenissen meepikken en inspiratie opdoen voor mogelijke nieuwsberichten. Het nieuwsproces is niet langer iets van de nieuwsorganisatie alleen maar wel een samenwerking tussen nieuwsorganisatie en burger. Daarnaast heeft elke nieuwsorganisatie de missie om haar burgers te informeren over bepaalde gebeurtenissen en nieuwsfeiten. Twitter kan hierbij dan ook optreden als de ideale verspreidingstool van nieuws. Twitter is dus hét middel bij uitstek om samen te werken, ideeën te delen en nieuws uit te dragen.

“There is a plane in the Hudson”

hudsoncrash

Op 15 januari 2009 verscheen bovenstaande tweet op Twitter. De tweet werd de wereld ingestuurd door Janis Krums, een doodgewone Amerikaan én Twittergebruiker. De jongeman plaatste een foto van de US Airways vliegtuigcrash in de Hudson River op de sociale netwerksite. De foto werd sindsdien meer dan 43.000 keer bekeken. Het nieuws verspreidde zich als een lopend vuurtje en precies 32 minuten na het plaatsen van de foto, werd Krums gecontacteerd door de Amerikaanse nieuwszender MSNBC voor een live interview.

Dit voorbeeld toont aan dat Twitter een ideale nieuwsbron kan zijn voor nieuwsorganisaties. Nieuwsorganisaties kunnen namelijk informatie meepikken en gebruiken als basis voor een nieuwsbericht. Daarnaast is dit een perfecte illustratie van de samenwerking tussen nieuwsorganisatie en burger.

Twitter en Facebook

Twitter en Facebook zijn twee van de meest populaire sociale netwerksites ter wereld. Facebook werd in 2004 gelanceerd en telt vandaag de dag miljoenen actieve gebruikers. De sociale netwerksite wordt voornamelijk door bedrijven gebruikt als marketinginstrument. Facebookgebruikers kunnen de officiële Facebookpagina van een bedrijf liken waardoor ze hun toestemming geven om berichten van het bedrijf te ontvangen.

Twitter wordt voornamelijk gebruikt om connecties op te bouwen met andere Twittergebruikers. Dit gebeurt door gebruikers te volgen. Als er eenmaal een connectie is opgebouwd, kan een Twittergebruiker real-time berichten zien van de persoon die hij of zij volgt. De sociale netwerksite is bovendien eenvoudig te gebruiken. Gebruikers kunnen altijd en overal berichten op Twitter plaatsen. Het grootste verschil tussen Twitter en Facebook is dat Twitter voornamelijk de nadruk legt op het lezen en plaatsen van Twitterberichten. Facebook daarentegen biedt de gebruiker naast het liken van bedrijfspagina’s ook andere functies aan zoals spelletjes spelen.

Survival of the fittest

Door de opkomende populariteit van sociale netwerksites zoals Twitter, zullen heel wat journalistieke praktijken in de toekomst in toenemende mate online plaatsvinden. In het digitale tijdperk van vandaag doen steeds meer nieuwsconsumenten beroep op sociale netwerksites zoals Twitter om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes uit hun directe of indirecte omgeving. Het publiek dat ooit tevreden was met de traditionele media, eist nu van nieuwsorganisaties dat de inhoud aangepast wordt aan hun eigenlijke wensen en behoeften. Nieuwsorganisaties zullen dus Twitter en andere sociale netwerksites moeten integreren in het nieuwsproductieproces, willen ze in de toekomst winstgevend blijven.

twitterpost

Referenties

Couwenbergh, H. (2011). De échte geschiedenis van hoe Twitter ooit begon. Geraadpleegd via http://twittermania.nl/2011/04/de-chte-geschiedenis-van-hoe-twitter-ooit-begon/

Poort, F. (2014). De oorsprong, kracht en toekomst van Twitter. Geraadpleegd via http://www.nutech.nl/internet/3620805/oorsprong-kracht-en-toekomst-van-twitter.html

Langer, E. (2014).The five-year anniversary of Twitter’s defining moment. Geraadpleegd via http://www.cnbc.com/id/101336675

Armstrong, C.L., & Gao, F. (2010). Now tweet this: How news organizations use Twitter. Electronic News, 4(4), 218-235. doi: 10.1177/1931243110389457

Hermida, A. (2010). Twittering the news: The emergence of ambient journalism. Journalism Practice4(3), 297-308. doi: 10.1080/17512781003640703

Kwak, H., Lee, C., Park, H., & Moon, S. (2010). What is Twitter, a social network or a news media? Proceedings of the 19th international conference on World wide web, 26-30 april, 2010, Raleigh, North Carolina, USA

Lysak, S., Cremedas, M., & Wolf, J. (2012). Facebook and Twitter in the newsroom: How and why local television news is getting social with viewers? Electronic News, 6(4), 187-207. doi: 10.1177/1931243112466095

Plaats een reactie